Що таке конспект, його види та правила написання
Конспе́кт — стислий писаний виклад змісту чого-небудь.
Різновид навчального видання.
Конспект - слово, запозичене з латинської мови, очевидно,
через німецьке посередництво (нім. «konspékt»); лат. «cōnspectus» («зір»,
«видіння», «огляд»), пов’язане з дієсловом «cōnspicio» («дивлюсь», «бачу»,
«спостерігаю»), утвореним за допомогою префікса «com-» («сon-») «з-» від
дієслова «spicio» («specio») «дивлюсь».
Основні риси конспекту
Конспект – це письмовий текст, що систематично, коротко,
логічно і зв’язно передає зміст основного джерела інформації (статті, книги,
лекції та ін.). Це запис, основу якого становлять план, тези, цитати та виписки
(щонайменше два типи запису). Це спосіб роботи з текстом, ціль якого – зафіксувати
і опрацювати його. Конспект - це виписка із тексту-джерела, яка здійснюється у
формі згорнутого і переосмисленого подання інформації. Вона відтворює не лише
головні ідеї тексту, що конспектуюють, але й зв’язок між ними. Стиль написання
конспекту має бути наближений до оригіналу.
Конспектування письмового
тексту – це процес, який
складається із прочитання тексту-джерела, виділення основних положень у ньому,
відбору прикладів і комбінування матеріалу, формування тексту конспекту.
Конспектування усного тексту
– це процес уважного
прослуховування і занотовування матеріалу, що включає вміння уловлювати суть
сказаного, хід думок мовця, логічну послідовність викладу.
Типи запису
План – форма конспектування, яка включає
аналіз структури тексту, узагальнення, виділення логіки розвитку подій і суті.
Може бути простим (чітка лінійна послідовність пунктів) та складним
(розгалужена система, наявність підпунктів).
Виписки – найпростіша форма конспектування, яка
майже дослівно відтворює текст.
Тези - форма конспектування, яка являє собою
висновки, зроблені на основі прочитаного. Виокремлюють прості та ускладнені
(окрім головних положень, включають також другорядні) тези.
Цитування – форма конспектування, яка
використовується, коли передача думки автора не можлива своїми словами.
Цитування – це дослівна виписка.
Помітки – форма конспектування, яку умовно можна
віднести до запису, так як вона являє собою позначки у тексті.
Види конспектів
Плановий конспект (план-конспект) – конспект, що створюється на основі
сформованого плану, який складається з певної кількості пунктів (із
заголовками) та підпунктів. Кожен пункт плану відповідає певній частині
конспекту. У випадку коли якийсь пункт плану не потребує пояснення, він може
подаватися без уточнюючого тексту.
Текстуальний конспект – конспект, який має детальну форму викладу, яка
складається із виписки та цитування (з логічними зв’язками) тексту-джерела. Цей
вид конспекту дозволяє виявити суперечливі моменти чи хибність тверджень
автора.
Довільний конспект – конспект, який включає декілька способів роботи
над матеріалом (виписки, цитування, план та ін.). Потребує вміння самостійно та
точно формувати основні положення тексту-джерела.
Схематичний конспект (контекст-схема) – конспект, який має вигляд
плану, пункти якого представлені питальними конструкціями, на які потрібно дати
відповідь.
Тематичний конспект – конспект, суть якого полягає в опрацюванні і
висвітленні певного питання, теми. Під час роботи над тематичним конспектом
може використовуватись більше ніж декілька джерел. У межах тематичного
конспекту виділяють оглядовий тематичний конспект і хронологічний конспект.
Опорний конспект – конспект, який має творчу форму (введений у
шкільну діяльність В. Ф. Шаталовим). Опорний конспект кодує зміст інформації за
допомогою поєднання графічних символів, малюнків, цифр, ключових слів та ін.).
Зведений конспект – конспект, який створюється в процесі
опрацювання декількох текстів. Створюється при зіставленні, порівнянні і
зведенні до єдиної конструкції.
Вибірковий конспект – конспект, який має на меті вибрати інформацію
із тексту на певну тему (для тексту-джерела ця інформація може бути вторинною).
Оформлення конспекту
Перш ніж
розпочати написання конспекту потрібно вказати основні данні, які стосуються
безпосередньо тексту-джерела: прізвище автора, назва роботи, рік і місце
видання. Під час конспектування допускається скорочення слів, наприклад: стаття
– ст., мільйон – млн. та ін.. Не допускаються скорочення в назвах та прізвищах.
При використанні цитат потрібно слідувати правилам цитування (цитата береться у
лапки, записується джерело і номер сторінки). У конспектах можуть
використовуватися таблиці, діаграми, схеми. Для виділення проблемних питань,
важливих моментів, можуть використовуватись різні помітки, репліки, оцінки.
Наприклад: «!» означає згоду з тим, про що йдеться; «?» - сумніви; «!?» -
здивування; «NB» - важливу інформацію; «Y» - найголовніше у тексті.
Способи конспектування
Існує два
основних способи конспектування – прямий і опосередкований.
Прямий спосіб
конспектування – це запис інформації, який відбувається під час її викладу. Цей
запис подається у скороченому вигляді. Найбільш притаманний для записування
лекцій, виступів, семінарів що проходять в усній формі. Для роботи з
друкованими текстами не є підходящим, так як відбувається механічне
переписування матеріалу без процесу його осмислення.
Опосередкований спосіб конспектування – це запис матеріалу, який
здійснюється після прочитання, осмислення і логічного реконструювання
тексту-джерела.
Для того, щоб здійснити цей вид роботи, потрібно:
·
зорієнтуватись у загальній композиції
тексту: визначити вступ, основну частину, кінцівку;
·
вловити логіко-смислову основу
повідомлення;
·
виявити ключові ідеї, слова;
·
визначити додаткову інформацію;
·
лаконічно сформулювати головну інформацію.
Техніка складання конспекту
Процес роботи над
конспектом - кропітке заняття. Вміння працювати з текстом завжди буде
необхідним і актуальним. Ця ідея розвивалась різними вченими та педагогами ще у
XVIII – XX ст. Так, Ф. Паульсен писав: "все, чого досягає учень своєю
власною активністю, краще ним запам'ятовується, ніж те, що він сприймає
пасивно..."[2] В. В. Лермантов: "уміння користуватися науковою
літературою - ледь не найважливіше із умінь"[3] Н. В. Кашин вказував, що
"учень, під час роботи з книгою, проводить різноманітну конструктивну
працю... Цю раціональну діяльність особливо треба відмітити: вона має за ціль
побудову системи знань"[4]
Виділяють такі основні техніки складання
конспекту, як:
·
первинне прочитання тексту-джерела:
виявлення особливості матеріалу, його характеру, підкреслення невідомих
термінів, слів та ін.;
·
вторинне прочитання тексту-джерела:
виокремлення головного від другорядного, поділ інформації на логічні частини,
розміщення їх у відповідному порядку;
·
основний зміст кожного смислового
компонента занотовується у вигляді сконденсованої інформації після найменування
теми;
·
конспект складається не лише з основних
положень, але й з фактів, висновків, спостережень та їх обгрунтувань;
·
можливе використання реферативного способу
викладу (наприклад: "автор вважає...");
·
власні коментарі, роздуми, ідеї
розташовуються на полях.
Немає коментарів:
Дописати коментар