Пам'ятка для керівника гуртка
щодо
проведення годин спілкування з вихованцями
«Година
спілкування є формою прямого
спілкування
вихователя зі своїми вихованцями».
В.
П. Созонова
Найпростішою і в той же час найбільш поширеною
формою виховної діяльності і виховного процесу є година спілкування. Вона
є основним компонентом
системи роботи керівника гуртка з
вихованцями у ПНЗ.
Функції
години спілкування:
освітня – ознайомлення
та пізнання оточуючого світу;
орієнтовна
– спрямована на оцінювання навколишнього;
спрямовуюча
– така, що дозволяє
визначити шляхи та
засоби взаємодії з оточуючим дитину світом.
Мета години спілкування: формування чітко
визначеного ставлення вихованців
до певних об'єктів та явищ оточуючого світу, загальнолюдських цінностей,
а також розвиток моральних, етичних, трудових, естетичних,
науково-пізнавальних, світоглядних поглядів, умінь та навичок спілкування,
доцільної поведінки у різних життєвих ситуаціях.
Будь-яка година спілкування проводиться з певною
виховною метою. А отже, і
тематика може бути різноманітною: розгляд
питань етики, права, екології, морально-духовних цінностей, профорієнтація,
ЗСЖ і т.д. Дуже важливо проводити години
спілкування не час від часу, а в системі.
Форма проведення години спілкування –
творчість і досвід кожного педагога, вона залежить від
поставленої мети, віку
вихованців, умов. Організовуючи
годину спілкування, потрібно завжди
пам’ятати, що це - спілкування керівника гуртка з вихованцями, це корисна
інформація, необхідна їм для майбутнього дорослого життя, яку не можна у повній мірі отримати на уроках в
школі, на щоденних заняттях гуртка.
Типи години
спілкування
· Година спілкування морального спрямування
Мета:
освіта вихованців з метою вироблення власних моральних поглядів, суджень,
оцінок; вивчення, осмислення й аналіз морального досвіду поколінь; критичне
осмислення й аналіз власних моральних учинків, учинків однолітків та
однокласників; розвиток моральних особистісних якостей, таких як доброта, бажання
допомагати людям, уміння визнавати свої помилки, відстоювати власну точку зору
і поважати чужу.
· Година спілкування пізнавально-інтелектуального спрямування
Мета: розвиток
пізнавального інтересу гуртківців, уміння усвідомлювати свої індивідуальні
можливості, прагнення до самовдосконалення.
·
Тематична година спілкування
Мета: розвиток
кругозору гуртківців, сприяння духовному розвитку , формуванню інтересів і духовних потреб
вихованців.
· Година спілкування інформаційного спрямування
Мета: формування
в гуртківців причетності до подій і явищ суспільно-політичного життя своєї
країни, міста, району, формування власного ставлення до того, що відбувається,
розвиток дослідницьких умінь.
Однією із найпоширеніших є година
спілкування з використанням інтеракції.
«Інтерактив» від англійського «interact»,
де «inter» - взаємний, «act»
- діяти. Інтерактивний – здатний до взаємодії. Інтерактивна година спілкування –
це взаємодія, постійний режим діалогу один з одним.
Суть інтерактивної години спілкування в тому, що
спілкування відбувається завдяки взаємодії всіх учасників. Під час
інтерактивної години спілкування діти вчаться бути толерантними стосовно інших
дітей, працювати в команді, самостійно приймати рішення, мислити, висловлювати
свої думки і вести дискусію (на жаль,
навіть старшокласники часто не мають цих навичок). При такій взаємодії діти
краще засвоюють знання і поняття.
За даними американських учених, під час лекції учень засвоює всього 5 %
матеріалу, під час читання - 10 %, роботи з відео/аудіоматеріалами - 20 %, під
час демонстрації - 30 %, під час дискусії - 50 %, під час практики - 75 %, а
коли учень навчає інших чи відразу застосовує знання - 90 %.
Під час інтерактивної години
спілкування ролі дещо змінюються: педагог не веде монолог, не є
організатором чи лідером групи, а в деякій мірі – спостерігачем за діями
вихованців; гуртківці ж є не слухачами,
а активними учасниками, генераторами ідей. Така взаємодія реалізується через
використання інтерактивних методів: робота
в парах, робота в групах,
ротаційні (змінювані) трійки,
«Два-чотири - всі разом», «Карусель», «Діалог», «Синтез думок», «Спільний проект», «Пошук
інформації», «Коло ідей»;
«Коло знань», «Акваріум», «Мікрофон», «Незакінчені речення»,«Мозковий штурм»,«Навчаючи –
учусь», «Ажурна пилка» (“Мозаїка”, “Джиг-со»),«Аналіз ситуації»,«Вирішення
проблем»,«Дерево рішень».
Важливим в
інтерактивній годині спілкування є робота за правилами,
які діти повинні самі і прийняти, і дотримуватись.
·
Ми всі – партнери!
·
Не лінуйся!
·
Активність і спільна дія – перш за все!
·
Поважай всіх, хто є поруч!
·
Обговорюємо сказане, а не людину!
·
Не бійся висловитись - кожна думка
важлива. Обдумав, сформулював, висловив!
·
Говори чітко і ясно!
·
Тільки обґрунтовані докази!
·
Вмій толерантно вислухати, погодитись або
не погодитися!
·
Гарний настрій – запорука успішної роботи!
До кожної інтерактивної години спілкування керівнику гуртка слід сумлінно
готуватися, бо "легка" за
формою проведення вона є надзвичайно
складною. Потрібно не лише досконало
володіти методикою інтерактивного навчання
і виховання, вміти розробити план проведення заходу, щоб він був цікавий дітям, підібрати і виготовити необхідний роздатковий матеріал, а й зуміти втримати увагу й дисципліну на
такій годині спілкування.
Інтерактивні години спілкування є надзвичайно
цікавими у проведенні і сприйняті. Як показали результати педагогів-практиків,
після запровадження цих методів можна констатувати наступні зрушення: вихованці набули культури дискусії;
виробилося вміння приймати спільні рішення; поліпшились вміння спілкуватися, висловлювати
свої думки.
Структура години спілкування інтерактивного характеру
І. Вступне слово педагога. (1-2 хв.)
ІІ. Мотивація (5 хв.). На цьому етапі, створюючи проблемну ситуацію та
завдяки прийому „Незакінчене речення”, ми з’ясовуємо рівень обізнаності
вихованців щодо даної теми заняття.
( Методи загальногрупового обговорення „Мікрофон” та прийом „Незакінчені речення”.)
( Методи загальногрупового обговорення „Мікрофон” та прийом „Незакінчені речення”.)
ІІІ. Оголошення теми та очікуваних результатів (5 хв.).
Комунікативна
вправа „Очікування”.
ІV. Надання необхідної інформації (2-3 хв.).
На цьому етапі педагог надає вихованцям необхідну початкову інформацію щодо теми заняття (хвилинка ерудиції).
V. Виховна розповідь (легенда, притча, оповідання, тощо) (5 хв.).
Ключовий момент заняття. Від доцільності обраного матеріалу залежить подальший хід роботи. Обов’язкова вимога до словесного матеріалу, який заздалегідь готує педагог – невеликий обсяг з дотриманням принципу доступності.
VІ. Інтерактивні вправи за змістом виховної розповіді (30 хв).
ІV. Надання необхідної інформації (2-3 хв.).
На цьому етапі педагог надає вихованцям необхідну початкову інформацію щодо теми заняття (хвилинка ерудиції).
V. Виховна розповідь (легенда, притча, оповідання, тощо) (5 хв.).
Ключовий момент заняття. Від доцільності обраного матеріалу залежить подальший хід роботи. Обов’язкова вимога до словесного матеріалу, який заздалегідь готує педагог – невеликий обсяг з дотриманням принципу доступності.
VІ. Інтерактивні вправи за змістом виховної розповіді (30 хв).
Робота
в групах , в парах, у трійках .
- Методи:
„Займи позицію”, „Громадські слухання”, „Рольова гра”, „Програвання
сценки”, . «Карусель», «Мозковий штурм», «Асоціативний
ряд»…
VІІ. Гра-розминка
для зняття напруження (5-7 хв.)
VІІІ. Рефлексія (5 хв.). Підведення підсумків.
(від лат. Reflexio - звернення назад) - розумовий
процес, спрямований на самопізнання, аналіз своїх емоцій і почуттів, станів,
здібностей, поведінки.
Метод „Мікрофон” та прийом „Незакінчені
речення”.
Немає коментарів:
Дописати коментар