понеділок, 13 березня 2017 р.

Пам’ятка для керівника гуртка
щодо проведення інтерактивного заняття

      Сучасна педагогіка висуває на перший план таку систему освіти, за якої б у центрі навчально-виховного процесу була дитина. Розв’язати цю актуальну проблеми можливо, створюючи інтерактивне середовище. І нині більшість педагогів-позашкільників надають перевагу  інтерактивній формі роботи з вихованцями.
            Слово «інтерактив» прийшло до нас з англійської від слова «interact», де «inter» - взаємний,   «act» - діяти. Отже, інтерактивний – здатний до взаємодії.
      Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності , яка має конкретну, передбачувану мету – створити  комфортні умови навчання, за яких кожна дитина відчує свою успішність, інтелектуальну спроможність. Залучаючи вихованців до діяльності,  педагог повинен скеровувати  дітей  на пізнання світу і себе в ньому , тим самим він реалізовує важливий принцип виховання: “Допоможи мені, щоб я зробив це сам”.
Інтерактивне навчання реалізовується через використання інтерактивних методів. Інтерактивні методи найбільше сприяють формуванню в учнів умінь і навичок, виробленню у них власних цінностей створюють атмосферу співробітництва, творчої взаємодії в навчанні.
            Суть  методів інтерактивної технології у тому, що навчання відбувається завдяки взаємодії тих, хто навчається. Під час інтерактивного навчання діти вчаться  бути толерантними стосовно інших дітей, самостійно приймають рішення, вчаться мислити, працювати в команді. Під час інтерактивного заняття ролі дещо змінюються: педагог є організатором, лідером групи,  в деякій мірі – спостерігачем за діями вихованців; гуртківці  ж виступають не слухачами, а активними учасниками, генераторами ідей.
            Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання певних життєвих ситуацій, використання рольових ігор і спільне розв’язання  визначеної проблеми на основі аналізу обставин. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії. 
            Інтерактивна робота має свої принципи:
- одночасна взвємодія;
- однакова участь кожного у виконанні завдань;
-  позитивна взаємодія;
- індивідуальна відповідальність.

Інтерактивні методи 
ü  Робота в парах.  
ü  Ротаційні (змінювані) трійки.
ü  Два-чотири - всі разом.
ü  Карусель.
ü  Робота в малих групах.
ü  “Діалог”.
ü  “Синтез думок»
ü  “Спільний проект”.
ü  “Пошук інформації”.
ü  “Коло ідей”.
ü  «Акваріум».

 Для обговорення проблеми в загальному колі використовують методи:
ü  «Мікрофон»;
ü  «Незакінчені речення»;
ü  «Мозковий штурм»;
ü  «Навчаючи – учусь»;
ü  «Ажурна пилка» (“Мозаїка”, “Джиг-со»);
ü  «Аналіз ситуації»;
ü  «Вирішення проблем»;
ü  «Дерево рішень».


     Застосування інтерактивних технологій висуває певні вимоги до структури занять. Як правило, структура таких занять складається  з шести  елементів:
а) мотивація; 5 хв.
б) оголошення теми та очікування   результатів; 5 хв.
в) надання необхідної інформації; 10 хв
г) інтерактивна вправа - центральна частина заняття; 20 хв.
д) підбиття підсумків, 10 хв
е) оцінювання результатів заняття.
  Кожний керівник гуртка може проявляти свою творчість, але є певні вимоги, яким повинно відповідати кожне заняття.

Структура інтерактивного заняття
І. Мотивація
Мета – сфокусувати увагу гуртківців на проблемі і викликати інтерес до обговорюваної теми. Дитина має бути налаштованою на ефективний процес пізнання , мати в цьому особистісну, власну зацікавленість. Усвідомлювати, що і навіщо він зараз робитиме.
З цією метою можуть бути використані прийоми, що створюють проблемні ситуації, викликають у дітей здивування, подив, інтерес до змісту знань та процесу їх отримання, підкреслюють парадоксальність явищ та подій. Це може бути і коротка розповідь учителя, і бесіда, і демонстрація наочності, використання цитат, і нескладна інтерактивна технологія ( „мікрофон", „ мозковий штурм").
Мотивація чітко пов'язана з темою заняття, вона психологічно готує учнів до її сприйняття. Як правило, матеріал, висловлений гуртківцями  під час мотивації, наприкінці підсумовується і стає „ місточком" для представлення теми.
Цей елемент заняття займає не більше 5 % часу.
ІІ. Оголошення  теми та очікуваних результатів
Мета – забезпечити розуміння вихованцями змісту їхньої діяльності , тобто того ,чого вони повинні досягти в результаті заняття й чого від них очікує керівник гуртка . (Приблизно 5 % часу .)
ІІІ .Надання необхідної інформації
Мета – дати гуртківцям достатньо інформації для того, щоб на її основі виконувати практичні завдання . Це може бути міні-лекція , презентація,  ознайомлення з роздатковим  матеріалом . На   занятті педагог може ще раз звернути увагу на інформацію, особливо на практичні поради, якщо необхідно – прокоментувати терміни або організувати невеличке опитування .(Приблизно 10 % часу заняття )
     ІV .Інтерактивна вправацентральна частина заняття
Мета – практичне засвоєння матеріалу .
  Послідовність проведення цього етапу така :
- інструктування – педагог  розповідає вихованцям  про мету вправи , про правила , про послідовність дій та обсяг часу на виконання завдань ; запитує ,чи все зрозуміло ;
- об`єднання в групи і (або ) розподіл ролей ;
- виконання завдань (керівник гуртка є організатором, консультантом , ведучим дискусії ) ;
-  презентація результатів роботи ;
-  на інтерактивну вправу відводять 60 % часу на заняття.
 V .Підбиття підсумків
Мета – обговорення задля усвідомлення зробленого на занятті .Слід повернутися до очікуваних результатів , оголошених на початку уроку .
  Бажано поставити гуртківцям запитання :
-         Що нового дізналися ?
-         Яких навичок набули ?
-         Як це можна застосувати в житті ?
-         Що сподобалося на занятті ?
   На цей етап відводять до 20 % часу на занятті.
VІ . Оцінювання результатів заняття.
Педагогічна оцінка,  самооцінка , взаємооцінка .
 Критерії самооцінки і взаємооцінки .
- активність;                                    
- компетентність (знання);               
- уміння застосовувати знання;                                       
- уміння співпрацювати.           

Немає коментарів:

Дописати коментар